Algemene voorwaarden
In deze voorwaarden wordt u als cliënt over belangrijke zaken geïnformeerd, in het kader van de Wet Geneeskundige Behandelovereenkomst WGBO). Voor bijzondere informatie over de bescherming van uw gegeven verwijs ik u naar de privacyverklaring op mijn website.
Psychologiepraktijk Masja Smit is geregistreerd bij het NIP (Nederlands Instituut van Psychologen) en het NVPA (Nederlands Verbond voor Psychologen, psychosociaal therapeuten en Agogen). Beide verenigingen hanteren kwaliteitscriteria, hanteren een beroepscode, waaraan het handelen van de behandelaar moet voldoen. Zij hebben beiden een klachtenregeling (‘zie verderop bij het kopje ‘Klachtenregeling’. Daarnaast staat de praktijk geregistreerd in het RBCZ, dit is een kwaliteitsregister voor beroepsoefenaren in de complementaire zorg.
Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
Psychologiepraktijk Masja Smit zal de door haar te leveren zorg en diensten naar beste inzicht en vermogen uitvoeren. Het betreft hier echter een inspanningsverplichting, dat wil zeggen dat Psychologiepraktijk Masja Smit niet instaat voor het succes en welslagen van die zorg en dienstverlening noch voor de mate waarin deze dienstverlening bijdraagt aan het door de cliënt gestelde doel. De voortgang van de behandeling wordt regelmatig tussentijds geëvalueerd. Je kunt vanzelfsprekend altijd ook zelf aangeven als je twijfels hebt over het nut en/of over het voortzetten van de behandeling, en je kunt zelf te allen tijde besluiten deze voortijdig af te breken.
Wachtlijstbeheer en (acute) crisis
Op de contactpagina van de website is informatie te vinden over de aanmelding en evt wachttijden. Mocht je door drukte niet (op korte termijn) terecht kunnen terwijl de nood te hoog is, weet dan dat je terug kunt gaan naar de huisarts om andere opties te bespreken, om met je eigen zorgverzekeraar contact op kan nemen voor bemiddeling voor het sneller inschakelen van een zorgverlener.
Psychologiepraktijk Masja Smit is niet 24 uur per dag bereikbaar. Bij een acute of onverwachte crisis waarbij directe hulp nodig is, is het beste direct contact op te nemen met de huisarts. In de avonden of weekenden is de huisartsenpost bereikbaar in Tiel via telefoonnummer 0900-7060504. Zij zullen samen met jou kijken wat er nodig is en kunnen indien nodig de zorg van de crisisdienst inschakelen.
Dossier en geheimhoudingsplicht
Je behandeling wordt in een dossier bijgehouden om de voortgang van het therapeutisch proces te bewaken. Als cliënt heb je het recht tot inzage. Het dossier wordt 20 jaar bewaard, overeenkomstig de termijn van de wettelijke bewaarplicht, en daarna op zorgvuldige manier vernietigd. Een psycholoog heeft een beroepsgeheim. Zonder jouw persoonlijke toestemming wordt aan niemand informatie verstrekt. Bij de intake zal ik standaard vragen of je het goed vindt dat ik je huisarts en/of andere betrokken zorgverleners informeer. Je bent daar vrij in.
Er is één uitzondering op de geheimhoudingsplicht: als er sprake is van een acuut levensbedreigende situatie of situatie waarin jouw eigen veiligheid of die van derden in het geding is, ben ik verplicht om daarvan melding te maken bij de huisarts, politie en/of Veilig Thuis, als de noodzakelijke zorg nog niet aanwezig is.
Tarieven, vergoedingen en afzegging van afspraken
Uitgebreide uitleg over de tarieven en vergoedingen is te vinden op de website onder het kopje ‘behandelroutes’. De tarieven van de psychologische zorg die vergoed wordt vanuit de basiszorg wordt door de NZa en contracten met zorgverzekeraars bepaald. Voor de overige psychologische zorg geldt een andere tariefvoering, deze staat ook vermeld op de website. Voor vragen hierover ben je altijd welkom
Facturen worden een keer per maand verzonden. Alleen bij gecontracteerde zorg ontvang je geen factuur en gaat de factuur rechtstreeks naar de zorgverzekeraar. Voor de andere rekeningen geldt een betalingstermijn van 14 dagen, het kan natuurlijk weleens voorkomen dat het betalen ervan aan je aan acht is ontsnapt. Dan ontvang je alsnog een herinnering. Mocht je door omstandigheden voorzien dat betaling op korte termijn niet haalbaar is, meldt dat dan, zodat we in overleg tot een regeling kunnen komen.
Je kunt je afspraak tot maximaal 24 uur van tevoren afzeggen. Dat kan, telefonisch (eventueel via bericht op de voicemail van 06-53775026) of per mail info@psychologiepraktijkmasjasmit.nl. Er worden dan geen kosten in rekening gebracht. Bij annuleren of wijzigen binnen 24 uur of het niet nakomen van een afspraak wordt er € 75,- in rekening gebracht. Dit wordt gefactureerd als een no-show, en kan niet worden verhaald bij de zorgverzekeraar.
Klachtenregeling
Het is belangrijk te weten dat je eventuele klachten of vragen betreffende de begeleiding of gang van zaken eerst met mij kunt bespreken. Lukt dat niet goed, of is het resultaat daarvan onbevredigend dan kun je besluiten om een klacht in te dienen. Vanuit mijn verschillende routes als behandelaar zijn er ook twee routes m.b.t. het indienen van een klacht.
Psychologische zorg vanuit de basisverzekering
Via het NIP ben ik lid van Klacht&Company. Dit is een bureau waar zelfstandige en onafhankelijke klachtenfunctionarissen werkzaam zijn.
Klacht&Company is bereikbaar via:
Mailadres: nip@klachtencompany.nl
Telefonisch: 088 – 234 16 08.
Klik hier voor het klachtenformulier.
Psychologische zorg vanuit de aanvullende zorg
Via de NVPA ben ik lid van het SCAG. SCAG staat voor Stichting Complementaire en Alternatieve Geneeswijzen en is een onafhankelijke stichting en kenniscentrum voor klachten en geschillen in de complementaire zorg.
Het SCAG is bereikbaar via:
Mailadres: info@scag.nl
Telefonisch: 085 – 902 28 63
Klik hier voor de informatiefolder.
Deze folder is ook beschikbaar in mijn praktijk.
Over zorg die vergoed wordt
vanuit de basisverzekering: hierbij krijgt u alleen een factuur, als ik geen
contract heb met uw zorgverzekeraar. In de andere gevallen gaat de factuur
rechtstreeks naar de zorgverzekeraar, en kunt u als (een deel van) uw eigen
risiso nog openstaat, een verrekening verwachten.
Psychologische zorg
die niet onder de basiszorg valt, wordt bij een aanvullende polis soms gedeeltelijk
vergoed, kijk daarvoor uw polis na.
Het is goed om dit
vooraf uit te zoeken. Voor vragen daarover bent u altijd welkom.
Voor relatiegesprekken kunt u bij de meeste zorgverzekeraars geen
aanspraak maken op vergoeding vanuit de aanvullende verzekering. Ook daarvoor
kunt u vooraf contact opnemen met uw verzekeraar.
Voor rekeningen geldt een betalingstermijn van 14 dagen. Het kan weleens
voorkomen dat het aan uw aandacht is ontsnapt. Dan krijgt u ook nog een herinnering.
Mocht u door omstandigheden niet op tijd kunnen betalen, dan kunt u dat melden
zodat we in overleg tot een regeling kunnen komen.
